Til innhold
image/svg+xml
  • Fjernvarme
  • Produkter / tjenester
  • Anlegg
  • Kundeservice
  • Nyttige sider
Våre nettsider
  • Konsern
  • Skagerak Kraft
  • Skagerak Varme
  • Skageraknytt
  • Skagerak Energilab
  • Skagerak Energitjenester
  • NO
  • EN
Meny
Søk
  • Fjernvarme

    • Hvem kan få fjernvarme?
    • Hva koster fjernvarme?
    • Våre energikilder
    • Miljø
    • Bruksområder
  • Produkter / tjenester

    • Oppvarming
    • Kjøling
    • Gatevarme/snøsmelting
    • Byggtørking/byggoppvarming
    • Service
  • Anlegg

    • Porsgrunn
    • Tønsberg
    • Horten
    • Skien
  • Kundeservice

    • Ansatte
    • Flytting & opphør
    • Vakttelefon
    • Krav til bygg
    • Leveringsvilkår
    • Service
    • Ofte stilte spørsmål
    • Forespørsel vannbåren energileveranse
  • Nyttige sider

    • Kontakt
    • Om oss
    • Presse
    • Nyhetsarkiv
    • Ofte stilte spørsmål
    • Logg inn Fyret
  • Kundeservice
    • Ansatte
    • Flytting & opphør
    • Vakttelefon
    • Krav til bygg
    • Leveringsvilkår
    • Service
    • Ofte stilte spørsmål
    • Forespørsel vannbåren energileveranse
  • Våre nettsider
  • Konsern
  • Skagerak Kraft
  • Skagerak Varme
  • Skageraknytt
  • Skagerak Energilab
  • Skagerak Energitjenester
  • NO
  • EN
  • Forside
  • Kundeservice
  • Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

  • Når skal jeg lese av måleren?

    De fleste av målerne for vann og varme er fjernavlest. De som ikke er det, skal leses av hver måned. Det er bedre å lese av ofte, enn å utsette dette. Stipulering av målere ønsker hverken Skagerak Varme eller kundene.

  • Kan jeg få utsatt forfall på min faktura?

    Ja, du kan kontakte kundeservice for dette, tlf. 35 51 89 90.

  • Hvor ofte får jeg faktura på fjernvarme?

    Etter at strømselskapene innførte månedlig fakturering, så har Skagerak Varme også dette for sine kunder. Noen avvik kan forekomme.

  • Hvorfor avregnes jeg for høyere forbruk på varmtvann enn jeg har lest av?

    Alle vannmålere måler forbruk i m3. For at dette skal enkelt kunne avregnes, så omgjøres dette til kilowatt-timer i våre systemer.

  • Jeg får ikke registrert avlesning på nettet, får beskjed om for stort forbruk. Hvorfor?

    Ved selvavlesning er det viktig å ta med alle tall, både foran og bak komma.

  • Radiatoren/gulvvarmen virker ikke i min leilighet eller bygning. Hva er feil?

    Skagerak Varme leverer fjernvarme til teknisk rom hvor kundesentralen er plassert. Det betyr at dersom du opplever feil på anlegg inne i selve bygget, så må du kontakte vaktmester, eventuelt rørlegger som har montert anlegget.

  • Jeg skal flytte. Hvilken informasjon trenger dere?

    Ved flytting/opphør skal skjema for Flytting ut/inn av bolig med fjernvarme benyttes. Avlesninger av alle målere må gjøres. Skjema sendes enten pr post eller kan scannes og sendes elektronisk til kundeservice.

  • Hva er temperaturen på vannet i rørnettet?

    Dette varierer etter årstiden og hvilken energibærer som benyttes på fjernvarmeanlegget der du bor. Fjernvarmerør kan designes for temperaturer opp til 120 °C. Trykket i fjernvarmerørene kan være opp til 25 bar.

  • Hvorfor tar det så lang tid å grave en fjernvarmegrøft?

    Bygging av infrastruktur som fjernvarme følger tekniske krav som sikrer lang levetid for rørene. Dette i kombinasjon med ønske om koordinering ved modifisering av eksisterende infrastruktur gjør at graveprosessen kan oppfattes som lang.

  • Hvorfor ryker det så mye fra skorsteinen/pipa?

    Røyken som kommer ut av skorsteinen ved våre anlegg i Tønsberg og Skien er ufarlig vanndamp fra prosessen. Synligheten og fargen på dampen kan endre seg etter utetemperaturen.

  • Hvordan er leveringssikkerheten til fjernvarmen?

    Som energileverandør stilles det myndighetskrav til leveringssikkerhet. Skagerak Varme har system, tiltak og beredskapsplaner for å ivareta kravene. I alle varmesentraler er det satt opp varmeløsninger som backup dersom hovedenergikilden skulle slutte å fungere. I tillegg er det installert strømaggregater for å sørge for drift av anlegget om strømmen skulle falle ut.

  • Hvem har drifts- og vedlikeholdsansvaret for kundesentralen i bygget?

    Skagerak Varme har drifts- og vedlikeholdsansvaret for kundesentralen hvor fjernvarmevannet avgir energi til byggets interne system. Grensesnittet går fra utgående stusser på kundesentralen (sekundærsiden).

  • Hvem eier utstyret som monteres i bygget?

    Skagerak Varme eier kundesentralen som blir montert i bygget og har drifts- og vedlikeholdsansvar av denne. Grensesnittet går på utgående stusser fra kundesentralen.

  • Hvordan fungerer fjernvarme?

    Et fjernvarmeanlegg benytter varmt vann i isolerte rør til å overføre energi. Dette forsyner leilighetsbygg, næringsbygg og andre forbrukere med oppvarming og varmt tappevann.

  • Hvem eier fjernvarmesentralen?

    Skagerak Varme eier varmesentralene som produserer varme i Porsgrunn, Tønsberg, Horten og Jarlsø.

Kundeservice

  • Ansatte
  • Flytting & opphør
  • Vakttelefon
  • Krav til bygg
  • Leveringsvilkår
  • Service
  • Ofte stilte spørsmål
  • Forespørsel vannbåren energileveranse

Del med andre

Følg oss

  • Tips en venn
Del på:

Følg oss

  • Del på LinkedIn
  • Del på Twitter
  • Del på Facebook
4

Postboks 80

3901 Porsgrunn

Org.nr: 989 214 888

+47 35 93 50 00

firmapost@skagerakvarme.no

Nyttige sider

  • Kontakt
  • Om oss
  • Presse
  • Nyhetsarkiv
  • Ofte stilte spørsmål
  • Logg inn Fyret

Våre nettsteder

  • Konsern
  • Skagerak Kraft
  • Skagerak Varme
  • Skageraknytt
  • Skagerak Energilab
  • Skagerak Energitjenester

Følg oss

  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
Personvern
Levert av: CoreTrek
Publiseringsløsning: CorePublish