-
Når skal jeg lese av måleren?
De fleste av målerne for vann og varme er fjernavlest. De som ikke er det, skal leses av hver måned. Det er bedre å lese av ofte, enn å utsette dette. Stipulering av målere ønsker hverken Skagerak Varme eller kundene.
-
Kan jeg få utsatt forfall på min faktura?
Ja, du kan kontakte kundeservice for dette, tlf. 35 51 89 90.
-
Hvor ofte får jeg faktura på fjernvarme?
Etter at strømselskapene innførte månedlig fakturering, så har Skagerak Varme også dette for sine kunder. Noen avvik kan forekomme.
-
Hvorfor avregnes jeg for høyere forbruk på varmtvann enn jeg har lest av?
Alle vannmålere måler forbruk i m3. For at dette skal enkelt kunne avregnes, så omgjøres dette til kilowatt-timer i våre systemer.
-
Jeg får ikke registrert avlesning på nettet, får beskjed om for stort forbruk. Hvorfor?
Ved selvavlesning er det viktig å ta med alle tall, både foran og bak komma.
-
Radiatoren/gulvvarmen virker ikke i min leilighet eller bygning. Hva er feil?
Skagerak Varme leverer fjernvarme til teknisk rom hvor kundesentralen er plassert. Det betyr at dersom du opplever feil på anlegg inne i selve bygget, så må du kontakte vaktmester, eventuelt rørlegger som har montert anlegget.
-
Jeg skal flytte. Hvilken informasjon trenger dere?
Ved flytting/opphør skal skjema for Flytting ut/inn av bolig med fjernvarme benyttes. Avlesninger av alle målere må gjøres. Skjema sendes enten pr post eller kan scannes og sendes elektronisk til kundeservice.
-
Hvorfor tar det så lang tid å grave en fjernvarmegrøft?
Bygging av infrastruktur som fjernvarme følger tekniske krav som sikrer lang levetid for rørene. Dette i kombinasjon med ønske om koordinering ved modifisering av eksisterende infrastruktur gjør at graveprosessen kan oppfattes som lang.
-
Hvorfor ryker det så mye fra skorsteinen/pipa?
Røyken som kommer ut av skorsteinen ved våre anlegg i Tønsberg og Skien er ufarlig vanndamp fra prosessen. Synligheten og fargen på dampen kan endre seg etter utetemperaturen.
-
Hvordan er leveringssikkerheten til fjernvarmen?
Som energileverandør stilles det myndighetskrav til leveringssikkerhet. Skagerak Varme har system, tiltak og beredskapsplaner for å ivareta kravene. I alle varmesentraler er det satt opp varmeløsninger som backup dersom hovedenergikilden skulle slutte å fungere. I tillegg er det installert strømaggregater for å sørge for drift av anlegget om strømmen skulle falle ut.
-
Hvem har drifts- og vedlikeholdsansvaret for kundesentralen i bygget?
Skagerak Varme har drifts- og vedlikeholdsansvaret for kundesentralen hvor fjernvarmevannet avgir energi til byggets interne system. Grensesnittet går fra utgående stusser på kundesentralen (sekundærsiden).
-
Hvem eier utstyret som monteres i bygget?
Skagerak Varme eier kundesentralen som blir montert i bygget og har drifts- og vedlikeholdsansvar av denne. Grensesnittet går på utgående stusser fra kundesentralen.